Casemanagement bouw (complex) - Omgevingsdienst Groningen
Vragen over deze vacature? Neem contact met mij op!
Vacature
Casemanagement bouw (complex)
Omgevingsdienst Groningen
Aanvraagnummer
20782
Duur
31 december 2025
Optie tot verlenging
2 maal 6 maanden
Uren per week
24
DAS opdracht
Nee
Start
Z.s.m
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Groningen
Verloopt op
dinsdag 6 mei 2025
Tijd & agenda
09:00 uur  
company logo
Beschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Omgevingsdienst Groningen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Omgevingsdienst Groningen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Omgevingsdienst Groningen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
De Omgevingsdienst Groningen verzorgt de uitvoering van vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken op het gebied van milieu in opdracht van de Groninger gemeenten en de provincie Groningen. Waar het gaat om de veiligheid rondom risicovolle bedrijven zoals de grote chemiebedrijven, is de Omgevingsdienst eindverantwoordelijk voor de vergunningverlening en toezicht en handhaving in Noord-Nederland (Drenthe, Friesland en Groningen).

Voor de bedrijven waar de provincie het bevoegd gezag is, verzorgt de ODG ook de bouwtaken, en in verband daarmee zijn we op zoek naar een casemanager bouw. De casemanager bouw is de intermediair tussen ODG, bedrijven, gemeenten, de provincie Groningen en de gemeente Groningen, waaraan de ODG het technisch bouwadvies heeft uitbesteed. De casemanager bouw ontvangt het technische advies van de gemeente Groningen, vraagt het ruimtelijk advies op bij de betreffende gemeente, legt plannen voor aan de welstandscommissie stelt de technische en ruimtelijke omgevingsvergunning samen, eventueel in samenspraak met de verantwoordelijk casemanager milieu.  Als casemanager bouw vervul je binnen de Omgevingsdienst een sleutelrol in de coördinatie van en communicatie over vergunningaanvragen van projecten in de fysieke leefomgeving met een bouwkundig en/of ruimtelijke activiteit. Op dit moment loopt er een evaluatie naar de uitvoering van de bouwtaken. Als casemanager krijg je een belangrijke rol in de uitwerking van ervan. In afwachting van besluitvorming zoeken wij daarom een tijdelijke invulling van genoemde rol.

Opdracht
Je stelt of levert, in samenspraak met de casemanager en/of vergunningverlener milieu, de behandelaar bij de gemeente Groningen en de collega's van de betrokken gemeente en/of provincie, de input voor omgevingsvergunningen met een bouw- en/of ruimtelijke aspect. Je leest en interpreteert omgevingsplannen, beleidsplannen en wetteksten. Je zoekt in samenwerking met de collega’s de ruimte om plannen mogelijk te maken. We hanteren in ons werk de uitgangspunten van integraal en omgevingsbewust werken en het “ja-mits” principe.

  • Je behandelt conceptverzoeken en aanvragen met het zwaartepunt op het gebied van bouw, ruimtelijke ordening (omgevingsplanactiviteiten strijdig gebruik), andere ruimtelijke aspecten zoals kappen, slopen, aanleggen, monumenten en welstand;
  • Je coördineert en beoordeelt aanvragen voor omgevingsvergunningen op het gebied van bouw, ruimtelijke ordening, andere ruimtelijke aspecten zoals kappen, slopen, aanleggen, monumenten en welstand, je bewaakt de correcte en tijdige afhandeling hiervan in samenspraak met de casemanager van de ODG (voor het milieudeel), de behandelaar van de gemeente Groningen (voor het technische deel) en de behandelaar van de betrokken gemeenten (voor het ruimtelijke deel) en de welstandscommissie
  • Je stelt conceptvergunningen op en/of je levert teksten aan en je zorgt voor de juiste verwerking van de gevraagde adviezen in omgevingsvergunningen en je ondersteunt de zaakverantwoordelijken bij de afhandeling van omgevingsvergunningen.
  • Je handelt zelf omgevingsvergunningen af bij aanvragen waarbij bouw het zwaartepunt is.
  • Je handelt zelf meldingen af waarbij bouw het zwaartepunt is.
  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor interne (milieu) collega's, aanvragers en andere belanghebbenden op het gebied van bouw, ruimtelijke ordening, andere ruimtelijke aspecten zoals kappen, slopen, aanleggen, monumenten en welstand. Je initieert (voor)overleg, betrekt op tijd de verschillende vakspecialisten en bewaakt termijnen en de kwaliteit.
  • Je biedt vakinhoudelijke ondersteuning bij bezwaar- en beroepschriften.
  • Je optimaliseert werkprocessen;
  • Je neemt deel aan de werkgroep 'evaluatie bouwtaken'.

Vereisten/ knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag; 
2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding richting bouwkunde;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener en/of casemanager Bouw (complex);

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare werkervaring binnen gemeenten/omgevingsdiensten in de noordelijke provincies (40 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als vergunningverlener en/of casemanager Bouw (complex) (40 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het optimaliseren van werkprocessen. Benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/ de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
- Omgevingsbewust;
- Resultaatgericht;
- Samenwerken;
- Communiceren;
- Zorgvuldig/oplettend;
- Analyseren en ondernemen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 april 2025, van 14.00 uur tot 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 9 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 3 april 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 4 april 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: met welke VTH programma wordt er gewerkt? 
Antwoord: ODG werkt nu nog met Omnimap, maar is bezig met een aanbestedingstraject voor een nieuw zaaksysteem

Vraag: Is het mogelijk na inwerkperiode volledig vanuit huis te werken.
Antwoord: Heeft niet onze voorkeur, maar willen we op voorhand niet uitsluiten. In overleg met team zou 2 dagen vanuit huis kunnen.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 6 mei 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

REAGEER OP DEZE OPDRACHT STEL EEN VRAAG