Adviseur instrumenten Omgevingswet - Zoetermeer
Vragen over deze vacature? Neem contact met mij op!
Vacature
Adviseur instrumenten Omgevingswet
Zoetermeer
Aanvraagnummer
20271
Duur
12 maanden
Optie tot verlenging
1 maal 12 maanden
Uren per week
24 tot 32
DAS opdracht
Ja
Start
Zo spoedig mogelijk
Opleidingsniveau
WO
Regio
Zuid-Holland
Verloopt op
maandag 17 maart 2025
Tijd & agenda
09:00 uur  
company logo
Beschrijving

Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt. 

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De invoering van de Omgevingswet vraagt tijdelijk specialistische expertise en ervaring en extra inzet om alle nieuwe instrumenten op juiste wijze in te voeren. Hiervoor zoeken wij versterking via deze opdracht.
Je komt te werken bij het team Ruimtelijk Beleid en neemt deel aan het projectteam Omgevingswet. Een van de belangrijkste opdrachten voor het projectteam Omgevingswet is de doorontwikkeling van de kerninstrumenten (omgevings)programma’s en omgevingsplan.

Opdracht
Je gaat in eerste instantie ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van het instrument (omgevings)programma. Je inventariseert welk beleid nog moet worden omgezet in omgevingsprogramma’s, adviseert over de manier waarop dat kan worden uitgevoerd en bent een van de aanspreekpunten voor de organisatie voor vragen over dit instrument.
Dit doe je op basis van de al vastgestelde Visie Zoetermeer 2040 en de Ruimtelijke Strategie Zoetermeer 2040 die gezamenlijk de Omgevingsvisie voor Zoetermeer vormen.
Je adviseert de projectmanager over de processen die hiervoor moeten worden vastgelegd en in het algemeen over de stappen die genomen moeten worden voor de verdere invoering van de (omgevings)programma’s.
Je adviseert over de inzet en het gebruik van de verschillende instrumenten in de beleidscyclus ten opzichte van elkaar, zoals Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma, Omgevingsplan, BOPA etc.
Je draagt zorg voor een informatie- en bewustwordingstraject naar de verschillende afdelingen/medewerkers en ook projectteams die te maken hebben met de verschillende instrumenten en het gebruik.
Je werkt verder mee aan het verder ontwikkelen van het omgevingsplan, het maken van (omgevings)programma’s en de publicaties in het DSO.
De opdracht wordt uitgevoerd vanuit het team ‘Ruimtelijk Beleid’ binnen de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Je komt daar terecht in een gezellig team met collega’s die elkaar scherp houden en elkaar inspireren.

Vereisten / knock-out criteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
2. Uitvoeringsvoorwaarde: met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is;
3. Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in een relevante richting, zoals omgevingsrecht of  ruimtelijke ordening;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van de Omgevingswet, benoem waar deze is opgedaan;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Een afgeronde wo bacheloropleiding Nederlands Recht met specialisme omgevingsrecht of ruimtelijk ordening (25 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist in de afgelopen 6 jaar (30 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van omgevingsrecht/ruimtelijke ordening bij een gemeentelijke overheid in de afgelopen 5 jaar (30 punten);
8. Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring met projecten die verband houden met de invoering van de Omgevingswet binnen een gemeente, benoem minimaal 1 referentieproject (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u/de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
Je hebt ervaring als jurist en hebt veel kennis van de Omgevingswet. Dankzij jouw ervaring kun je snel zelfstandig aan de slag met de opdracht. Je voelt je als een vis in het water bij complexe opgaven en je houdt ervan om deze opdrachten helder te maken voor je collega’s. Samenwerken is jou op het lijf geschreven. Je bent overtuigend, staat stevig in je schoenen en je bent een natuurlijke verbinder. Jouw analytische vermogens zijn gekoppeld aan goede communicatieve vaardigheden en een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen. Je hebt realiteitszin: je schat de praktische haalbaarheid van plannen, doelstellingen en acties in voor wat betreft acceptatie en haalbaarheid. Daarnaast ben je goed in het opstellen van heldere (bestuurs)adviezen. Je bent een echte netwerker, die collega’s goed kan motiveren en inspireren.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals:
1. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen:   maandag t/m vrijdag

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 24 maart 2025 van 09:00 uur tot 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 20 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 12 maart 2025 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op vrijdag 14 maart 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Update 12-03: Er zijn geen inhoudelijke vragen ingediend.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 17 maart 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

REAGEER OP DEZE OPDRACHT STEL EEN VRAAG