Projectleider museale expositie IJsselkogge - Kampen
Vragen over deze vacature? Neem contact met mij op!
Vacature
Projectleider museale expositie IJsselkogge
Kampen
Aanvraagnummer
19319
Duur
31 januari 2026
Optie tot verlenging
2 maal 12 maanden
Uren per week
16
DAS opdracht
DAS Talentenregio
Start
1 februari 2025
Opleidingsniveau
HBO
Regio
Overijssel
Verloopt op
maandag 13 januari 2025
Tijd & agenda
09:00 uur  
company logo
Beschrijving

Organisatie
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

De afdeling Bestuursadvisering van de gemeente Kampen is verantwoordelijk voor de uitvoering van projecten en programma’s. Eén van de projecten is de ‘Terugkeer van de IJsselkogge naar Kampen’. Op 10 februari 2016 is de IJsselkogge onder grote publiciteit (zowel nationaal als internationaal) gelicht. Het scheepswrak van de IJsselkogge dateert uit de 15e eeuw en is opmerkelijk goed bewaard gebleven. In 2016 is op Batavialand gestart met de conservering van dit scheepswrak. Deze conservering is eind 2024 / begin 2025 afgerond. De raad van de gemeente Kampen heeft altijd uitgesproken dat het wrak van de IJsselkogge na conservering op enigerlei wijze geëxposeerd zal worden in Kampen. In zijn vergadering van 11 juli 2024 heeft de raad besloten dat hiervoor op de Koggewerf in Kampen een IJsselkogge Paviljoen zal worden gerealiseerd.

AMBITIES gemeente Kampen
In Kampen willen we het maritieme Hanze-erfgoed (verhalen, gebouwen en archeologische opgravingen) zichtbaar en beleefbaar maken voor de komende generaties (inwoners en bezoekers) en hierdoor de trots op ons erfgoed vergroten en de identiteit van de stad versterken. Daarnaast willen we door het beleefbaar maken van het erfgoed het bezoek aan de gemeente Kampen vergroten en zo een spin-off creëren voor de regionale economie.

In Hanzestad Kampen wordt hard gewerkt om de Hanzeschatten van Kampen meer zichtbaar en beleefbaar te maken. De bezoekbare Hanzeschatten (Bovenkerk, Schepenzaal, Koggewerf, Koornmarktspoort en op termijn het IJsselkogge Paviljoen) gaan meer met elkaar samenwerken en worden vanuit Kampen Partners gezamenlijk in de markt gezet. Maar Hanzestad Kampen staat niet op zichzelf. Er is een netwerk van 9 Hanzesteden in het Oosten van Nederland waar al ruim 25 jaar mee wordt samengewerkt. Deze samenwerking wordt hier benut. Het is de bedoeling om gezamenlijk een Nationaal Hanzemuseum (Museo Diffuso) op te zetten waarin iedere gemeente zijn eigen verhaal van het Hanzeverleden kan vertellen / exposeren. Het verhaal van Kampen wordt het maritieme verhaal van de Hanzevaart, met als hoogtepunt de tentoonstelling van de IJsselkogge.

Het uitgangspunt is dat Stedelijk Museum Kampen (SMK) als uitvoeringsorganisatie fungeert. Het SMK heeft ook mooie ambities en gaat dit museum herinrichten in 2025 en treft voorbereidingen om een Avercamp-tentoonstelling te realiseren in najaar 2026.

Het historische Kampen zal in 2027 haar 800-jarig bestaan vieren. Dit feest zal worden gevierd in de periode juli 2027 tot en met juli 2028. De ambitie is om uiterlijk begin 2028 het IJsselkogge Paviljoen te kunnen openen.

Opdracht
De totstandkoming van de realisatie van het IJsselkogge Paviljoen behelst vijf afzonderlijke processen die onderling raakvlakken met elkaar hebben:

  1. Bouw van het IJsselkogge Paviljoen;
  2. Civiele inrichting van de toegang en het omliggende terrein;
  3. Terugkeer van de IJsselkogge, van Batavialand naar Kampen (eventueel met een tussenlocatie);
  4. Ontwerp museale expositie en fondsenwerving;
  5. Vormgeven toekomstige organisatie IJsselkogge Paviljoen.

Voor de voorbereiding en begeleiding van de terugkeer van de IJsselkogge naar Kampen en de voorbereiding, het ontwerp en de inrichting van de expositie zijn wij op zoek naar een ervaren projectleider (processen 3 en 4).

De ambtelijk opdrachtgever voor het project is de Programmamanager binnenstad. Jij werkt nauw samen met de verantwoordelijke (gemeentelijke) collega’s voor de overige 3 processen en maakt ook onderdeel uit van het overkoepelende project- en procesteam.

Werkzaamheden:

  • Uitwerking concept IJsselkogge Paviljoen:
    • Verhaallijn;
    • Routering gebouw;
    • Beeldvorming inrichting: wat gaat het publiek ervaren en beleven op de landtong Koggewerf.
  • Constante afstemming hierover met het team dat verantwoordelijk is voor de uitwerking van het schetsontwerp van het IJsselkogge Paviljoen naar een definitief-, technisch ontwerp.
  • Uitwerking (schets)ontwerp voor de inrichting van de expositie van de IJsselkogge c.a.;
  • Opstellen van een bidbook t.b.v. fondsen- en subsidiewerving;
  • Op basis van het bidbook subsidies en fondsen werven (taakstellend minimaal € 1.312.000,-);
  • Begeleiden aanbesteding realisatie expositie;
  • Organiseren van werkateliers met stakeholders om vervolgens een goede ‘Doelgroepenanalyse’ en ‘Programma van Eisen’ te hebben voor de inrichting van de expositie;
  • Samen met de stichtingen die hun activiteiten op de Koggewerf uitvoeren, verkennen hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het maritieme verhaal en de beleving op de landtong en/of in het IJsselkogge Paviljoen;
  • Afstemming met de werkgroep die verantwoordelijk is voor het vormgeven van de nieuwe organisatie van het IJsselkogge Paviljoen;
  • In nauw overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Batavialand besluitenvorming voorbereiden met betrekking tot (de locatie van) restauratie en het ontwerp van het expositieframe;
  • In nauw overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Batavialand,  Rijkswaterstaat en de aannemer verantwoordelijk voor de bouw van het IJsselkogge Paviljoen c.a., de nodige voorbereidingen treffen voor de terugkeer en het tijdstip van terugkeer van de IJsselkogge naar Kampen.

Continuïteit van de werkzaamheden is belangrijk. Als jij als zzp’er inschrijft, is het belangrijk om aan te geven hoe eventuele ‘achtervang’ is gewaarborgd, wanneer je, om wat voor reden dan ook, enige tijd niet meer in staat bent om de werkzaamheden uit te voeren. Bij inschrijving door een bureau gaan we er vanuit dat ‘achtervang’ binnen het bureau gewaarborgd is. Zowel van een zzp’er als een bureau ontvangen we een omschrijving hoe dit geborgd is.

Deze werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd in een werkgroep, die klein en slagvaardig is. De samenstelling hiervan kan, met inachtneming hiervan, in overleg plaatsvinden.

Gevraagde inzet:

  • De  inzet kan, afhankelijk van de fase in het project, per week / periode verschillen. De tijdsbesteding kan zelf worden ingevuld, maar gemiddeld max. 16 uur per week (max. 700 uur per jaar);
  • De aanstelling is voor één jaar, met optie tot verlenging met twee keer een jaar tot 1 januari 2028 (binnen de kaders van het gemeentelijke inkoopbeleid);
  • De projectleider kan verbinden en kan de relatie en samenwerking met medewerkers en de stakeholders versterken. Is initiatiefrijk, ondernemend en probleemoplossend. Hij/zij heeft een open houding en is samenwerkingsgericht en is te typeren als een ondernemer en netwerker. Kan enthousiasmeren en motiveren;
  • De projectleider heeft gevoel voor politieke verhoudingen, subsidierelaties en het bestuurlijke proces.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring met tentoonstellingen met museale objecten produceren en coördineren;

3. Aantoonbare werkervaring met cultuur, erfgoed, vrijetijdseconomie en cultuureducatie;

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender  (weging, totaal 100 punten) & competenties
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo master niveau (10 punten);
5. Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van aanbesteding realisatie expositie (15 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met verschillende stakeholders (15 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een bidbook t.b.v. fondsen- en subsidiewerving (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met een ‘Doelgroepenanalyse’ en ‘Programma van Eisen’ opstellen (15 punten);
9. Beschrijf 2 projecten waarin het ontwerpen en inrichten van een museale expositie inclusief subsidie- en fondsenwerving is gedaan (20 punten):
10. Uurtarief maximaal €110,00  exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk (5 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Creatieve verbinder die ambities kan vertalen naar realisatie;
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Doorzettingskracht

De projectleider kan verbinden en kan de relatie en samenwerking met medewerkers en de stakeholders versterken. Is initiatiefrijk, ondernemend en probleemoplossend. Hij/zij heeft een open houding en is samenwerkingsgericht en is te typeren als een ondernemer en netwerker. Kan enthousiasmeren en motiveren.

De projectleider heeft gevoel voor politieke verhoudingen, subsidierelaties en het bestuurlijke proces.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Benodigd aantal professionals
1. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma-Di-Wo-Do-Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 20 januari 2025 tussen 11.00 uur en 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 17  januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 6 januari 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 8 januari 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

Vraag: Hi! Wij hebben een geschikte kandidaat voor deze rol. Echter vindt ze de belasting (al helemaal via detachering icm de invulling van de opdracht (waarschijnlijk de uren gespreid over de week)) te laag
Onze inschatting is dat dit moet kunnen. In de advertentie is aangegeven gemiddeld 16 uur per week. Afhankelijk van de werkzaamheden kan dit, in overleg met de gemeente, over de totale periode worden verdeeld / gepland. Het is een inschatting. Bij een gezamenlijk geconstateerd tekort, kan naar een oplossing worden gezocht binnen de grenzen van het totaal beschikbare investeringskrediet.

Vraag: Kan bij deze vacature ook een duo inschrijven die soortgelijke werkzaamheden heeft gedaan? Deze krachtenbundeling levert de grootste impact.
Deze opdracht wordt weggezet bij één persoon. Klankborden bij andere deskundigen is geen probleem. Voor de inzet van de uren verwijzen wij naar de vorige vraag.

Vraag: Is de programmamanager binnenstad de Overall projectleider van de 5 processen?
De programmamanager Binnenstad is de (gedelegeerd) ambtelijk opdrachtgever voor het gehele project. Een projectleider van de gemeente is Overall projectleider van de 5 processen.

Vraag: Voor de processen 3 en 4 zijn er uiteenlopende expertises nodig, met aanvullende deskundigheid. Uniek als dat in 1 persoon aanwezig is. In ieder geval lijken dan de uren niet afdoende te zijn. Daarom: accepteren jullie ook een klein team waardoor de diverse expertises geborgd zijn? Denk aan een compact team met kennis van 2D en 3D vormgeving (sfeerbeelden, tent. vormgeving maar ook Bidbook vormgeving) gespecialiseerde historicus tbv uitdiepen en uitwerken verhaallijnen, fondsenwerving (hoog bedrag namelijk), en de educatieve en expositie expertise. En niet te vergeten de doelgroepen/communicatiekennis. Zo ja, indien een compact team mogelijk is; is er dan bij voorkeur 1 hoofdaannemer?
Deze opdracht betreft het uitwerken van een concept, mede als input voor het bidbook en de subsidie- en fondsenwerving. De realisatie zal in een andere opdracht worden weggezet en worden begeleid door de projectleider museale expositie IJsselkogge.

Vraag: Is er rekening gehouden met specialismen betreft transport en conservingscondities voor tijdelijk onderkomen? En de kosten die ermee gemoeid zijn, en wat zijn de ramingen? Dit valt namelijk ook onder deze projectleider.
De taak van de projectleider is om hierover afspraken te maken met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Batavialand. De expertise hiervoor is bij deze partijen aanwezig. Hier ligt daarom ook de verantwoordelijkheid voor het transport

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 13 januari 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

REAGEER OP DEZE OPDRACHT STEL EEN VRAAG