Concern Controller - Zoetermeer
Vragen over deze vacature? Neem contact met mij op!
Vacature
Concern Controller
Zoetermeer
Aanvraagnummer
18477
Duur
6 maanden
Optie tot verlenging
2 maal 3 maanden
Uren per week
32
DAS opdracht
Ja
Start
Zo Spoedig Mogelijk
Opleidingsniveau
WO
Regio
Zuid-Holland
Verloopt op
dinsdag 5 november 2024
Tijd & agenda
09:00 uur  
company logo
Beschrijving

Let op: Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden.

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Concern control in Zoetermeer is integrale business control; niet alleen het financiële deel van control, maar ook de bedrijfsvoerings- en beleidscontrol. De afdeling is rechtstreeks gepositioneerd onder de algemeen directeur/gemeentesecretaris. De doelen van de afdeling zijn:   
- Een doeltreffende en doelmatige sturing en beheersing van de organisatie;  
- Een optimale transparantie in de bedrijfsvoering en informatievoorziening naar alle niveaus in de organisatie: raad, college van B&W, ambtelijke organisatie (directie, afdelingshoofden). 

De afdeling bestaat uit de clusters Ondersteuning Concerncontrol (inclusief CISO en functionaris gegevensbescherming (FG)), verbijzonderde interne controle (VIC), de administratieve organisatie (AO). In totaal 10 professionals.

Opdracht
Als concern controller heb je een toetsende en signalerende functie gericht op het versterken van het werken met checks & balances in de organisatie. De concerncontroller verricht het kritische tegenspel en vervult de onafhankelijke gewetensfunctie (integriteit). De functie heeft een eigenstandige verantwoordelijkheid en een directe ingang naar het bestuur. Het betreft de volgende rollen/verantwoordelijkheden: 

- Het adviseren en ondersteunen van het college van B&W, gemeentesecretaris en directie ten aanzien van vraagstukken op gebied van sturing, beheersing en verantwoording van en toezicht op de gemeentelijke organisatie;  
- Het ondersteunen van het college van B&W, de gemeentesecretaris en de directie bij het ontwikkelen en in stand houden van een passend systeem van control in brede zin, niet alleen financieel control (kwalitatief hoogwaardige p&c-instrumenten en adequate administratieve organisatie en interne controle) maar ook (in samenhang) beleidscontrol, juridisch control, HR control en ICT control;  
- Toetsing en advisering bij de totstandkoming van bestuurlijke planning & control-instrumenten zoals voorjaarsnota, programmabegroting, jaarverslag en tussenrapportages. Toetsing kan plaatsvinden op juistheid en volledigheid, rekening houdend met alle vastgestelde bedrijfsvoeringkaders door gemeenteraad en/of college van B&W;
- Het op rechtstreeks verzoek van het college van B&W of gemeentesecretaris (laten) doen van onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van activiteiten in (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie; 
   
Daarnaast geeft de concern controller leiding aan de afdeling Concern control.

Vereisten / knock-out criteria
1. De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie);
2. Aantoonbare werkervaring als controller in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie;
3. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in een economische of financiële richting;
4. Aantoonbare werkervaring als concern controller met advisering op directieniveau;

Gunningscriteria
5 . Minimaal een afgeronde wo opleiding in een economische of financiële richting (15 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als concern controller bij een gemeente of provincie (35 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een managementfunctie binnen een gemeente (15 punten);
8.  Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met een succesvolle rechtmatigheidscontrole, jaarrekening, begroting en andere P&C producten (maak dit aantoonbaar in het cv met 2 voorbeelden uit de afgelopen 5 jaar) (20 punten);
9. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als concern controller op het gebied van privacy, licht dit duidelijk toe in het cv (15 pt).

Competenties
-Standvastig waar het moet, flexibel als het kan;
- Verbindend
- Uitstekend gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
- Analytisch en helicopterview;
- Positief kritisch;
- Goede adviesvaardigheden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “Gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 15 (nieuwe structuur).

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals:
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 12 november 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 7 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 1 november 2024, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op 04-11-2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 5 november 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

REAGEER OP DEZE OPDRACHT STEL EEN VRAAG